MARI BELAJAR ICT DAN MENGAPLIKASIKANNYA KE DALAM PEMBELAJARAN DAN PENGAJARAN ANDA

Jumaat, 29 Ogos 2008

PENGENALAN KEPADA LAMAN WEB

LAMAN WEB

Web merujuk kepada koleksi dokumen-dokumen hiperteks atau helaian web yang mengandungi teks, grafik, bunyi, animasi dan sambungan (links). Helaian web disimpan di dalam komputer khas yang dikenali sebagai pelayan web (web server) supaya boleh diakses oleh orang ramai.
Setiap laman web mempunyai alamatnya yang tersendiri. Alamat laman web dikenali sebagai alamat Internet (Internet Address) atau Protokol Internet (Internet Protocol = IP). Untuk menyiarkan atau memaparkan web anda, anda perlu memuat naik (upload) dokumen hiperteks, fail grafik, dan lain-lain fail ke pelayan web. Anda perlu mendaftar kepada Pembekal Perkhidmatan Internet (Internet Service Provider) dan mempunyai sambungan Internet. Pembekal Perkhidmatan Internet (Internet Service Provider = ISP) ialah syarikat yang menawarkan perkhidmatan Internet. Anda perlu komputer, modem dan sambungan Internet yang dibekalkan oleh ISP. Antara pembekal ISP di Malaysia ialah Telekom dan Jaring.

Asas kepada Laman Web yang Bermutu

Untuk menjadikan sesebuah laman web kelihatan bermutu atau berkualiti, anda mestilah membuat perancangan teliti agar laman web yang anda hasilkan dapat menarik pengunjung ke situ. Beberapa perkara harus diambilkira. Perkara-perkara ini seharusnya dapat menjawab persoalan-persoalan berikut. Antara perkara-perkara yang harus anda fikirkan ialah:

Objektif :
apakah objektif laman web yang anda ingin bangunkan? Adakah laman web itu berbentuk persendirian, laman web komersial dan sebagainya.

Sasaran :
siapakah kumpulan sasaran atau audien anda? Maksudnya, siapakah yang akan melayari laman web yang bakal anda bina. Adakah ianya untuk golongan pelajar, golongan pembeli barangan antik dan sebagainya.

Mengapa Internet :
adakah laman web anda untuk pengiklanan? Adakah ianya murah dan mudah? Adakah ianya untuk pengguna sedunia?

Server :
adakah anda ingin menggunakan server sendiri? Di mana letaknya server anda? Bagaimana dengan promosi laman web anda? Adakah ianya mencapai objektif yang diingini? Bilakah akan melancarkan laman web itu? Berapa kerap anda harus mengemaskini laman web itu?

Oleh itu, sebagai pembangun web atau orang perseorangan yang ingin membina laman web, perkara-perkara tersebut harus difikirkan agar segala tenaga, wang ringgit, masa dan sebagainya mendapat pulangan yang anda inginkan. Tanpa garis panduan, perancangan teliti dan ketekunan, maka laman web yang anda hasilkan tidak mungkin berjaya dan berkesan.

APA MS WORD?

Microsft Word adalah suatu perisian yang membolehkan kita membuat kerja kerja yang berkaitan dengan penulisan seperti membuat karangan, surat, laporan dan sebagainya. Word juga boleh digunakan untuk menghasilkan laman web anda.

BLOG dikenali juga sebagai diari peribadi di internet. Sharing your thoughts, opinions, stories, favorite music, movies, books and anything else you want others to know about you, your life, your interests and your friends.

Tiada ulasan: